Az integrálható, az integrált nevelésben lévő, sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók nevelésének, oktatásának szabályozása a jogforrásokban
Összeállította: Horváthné Moldvay Ilona
(Tájékoztató anyag az együttnevelésben résztvevő, azt vállaló intézmények, vezetők, pedagógusok, gyógypedagógusok, szülők számára.)
Rövidítés, jelölés:
- Nkt.: Nemzeti köznevelési törvény
- R. 15/2013.: 15/2013. EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálati intézmények működésről
- R. 20/2012.: 20/2012. EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról
- KR. 229/2012.: a nemzeti köznevelésről szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 229/2012. (VIII.28.) Korm. rendeletből (az óvodába járással és tankötelezettséggel, iskolaérettségi vizsgálattal kapcsolatos módosításokról szóló, 2020. szeptember 1. napjától hatályos módosításokkal)
- Mi a teendő, ha egy gyermek, tanuló viselkedése, és/vagy néhány képessége jelentősen eltér a korosztályánál elvártnál?
- Kik azok a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók?
- Mi a célja a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók többi gyermekkel, tanulóval való együttnevelésének – a gyermekek, tanulók integrált nevelésének, oktatásának?
- Mi a teendő, ha a szülő nem ért egyet a szakértői véleményben foglaltakkal?
- Mi történik, ha a szülő nem partnere a pedagógusnak, intézménynek a gyermek, tanuló szakértői vizsgálatában, vagy nem íratja be a kijelölt intézménybe gyermekét?
- Kik működnek közre ezeknek a gyermekeknek, tanulóknak az ellátásában, fejlesztésében? Hogyan történik?
- Milyen feltételek szükségesek a sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló neveléséhez, oktatásához?
- Mennyi egészségügyi és pedagógiai célú habilitációs, rehabilitációs fejlesztő és terápiás foglalkozást kap a sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló?
- Kik kezelhetik a gyermek, tanuló adatait?
- Milyen többletjogok illetik meg a felvételi vizsgán az sajátos nevelési igényű tanulót?
- Hogyan lehet a tanulót felmenteni a kötelező tanórai foglalkozásokon való részvétel alól?
- Az sajátos nevelési igényű tanulók értékelésének speciális elemei. Hogyan lehet a tanulót felmenteni az értékelés és minősítés alól?
- Mi a többségi pedagógus feladata?
- Hogyan lehet szervezni az sajátos nevelési igényű tanulók tankönyvellátását?
- Mit kell tartalmaznia az integráló nevelési-oktatási intézmények pedagógiai programjának?
- Mit kell tudni az egyéni munkarend és az egyéni előrehaladás lehetőségéről?
- Milyen dokumentumok szükségesek a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók ellátása során?
- Mi a teendő, ha a sajátos nevelési igényű tanuló iskolát kíván változtatni?
- Milyen gyakran kell felülvizsgálaton részt venni?
- Milyen típusai vannak a szakértői vizsgálatnak?
- Hogyan ismeri meg a vizsgálati véleményt a szülő?
- Milyen szakmai dokumentum segíti a pedagógusokat a sajátos nevelési igényű gyermekek együttnevelésében? (Óvodapedagógusok és iskolában tanító pedagógusok számára tantárgyanként, fogyatékosság típusonként, súlyossági fokozatonként.)
- Jogszabályok és elérhetőségeik
Ha az olvasott anyagban nem talált választ a kérdésére, problémájára a Budapest XIII. kerületben működő utazó gyógypedagógusi, konduktori ellátással kapcsolatban, kérjük keresse a PRIZMA EGYMI Utazó gyógypedagógiai intézményegységét:
PRIZMA Általános Iskola és Óvoda, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
1134 Budapest, Váci út 57.
Tel: +36 1 3408 980/34; +36-30-176-6345/34
Utazó intézményegység-vezető: Németh Gyöngyi
Utazó intézményegységvezető-helyettes: Veres Anna Veronika
Kapcsolatfelvétel: utazo@prizmaegymi.hu