Diszlexia prevenció

A diszlexia, diszgráfia, diszkalkúlia, olyan részképesség-zavar, tünet-együttes, amely a gátolja az alapvető kulturtechnikák (olvasás, írás, számolás) kialakulását, készségszintű használatát, ezzel megzavarhatja a személyiség harmonikus fejlődését.

Óvodáskorú gyermekek esetén a diszlexia prevenció célja az olvasáshoz szükséges részképességek kialakítása, fejlesztése.

Bizonyos részképességek fejletlenségére már az 5-6 éves gyermekek tevékenysége során felfigyelhetünk. A gondos szülő is fel tudja ismerni azokat a hiányosságokat a gyermek játéktevékenysége, mozgása, beszéde során, amelyek utalhatnak bizonyos képességek hiányára, fejletlenségére. A logopédus a gyermek 5 éves kora körül nagy bizonyossággal meg tudja mondani, hogy a gyermek veszélyeztetett-e a diszlexia kialakulásával kapcsolatban.

Szembetűnő problémák lehetnek:

  • nagy mozgások összerendezetlensége – labilis járás, futás, egyensúlyvesztés
  • bizonytalan tájékozódás saját testen utánzásos és szöveges utasítás alapján, irányok tévesztése
  • finommozgás összerendezetlensége, papírhajtogatás, gyurmázás, gyöngyfűzés, rajzolás
  • fejletlen ritmusérzék, ütemes tapsolás, ütemes járás hiánya,
  • beszéd, gondolkodás, figyelem, emlékezet hiányosságai.

A korai felismerés lehetővé teszi a korai fejlesztést, melynek során játékos tevékenységek sorozatában valósul meg a részképességek fejlesztése.