Bemutatkozás

 

Iskolánkban 1992 óta működik csoport autizmus spektrumzavarban érintett gyermekek számára. Elsősorban a kerülethez tartozó gyermekeket fogadjuk. Az igényeknek megfelelően fokozatosan gyarapodott az osztályok száma, így iskolánkban 2020/21-es tanévben már 6 osztály működik két telephelyen. A Prizma épületén túl az Ének-Zenei és Testnevelési Általános Iskola épülete ad otthont 3 osztálynak.

Iskolánk legfiatalabb tagozata dinamikusan fejlődik, korszerű autizmus specifikus megsegítést alkalmazva. A TEACCH szemléletet követve nagy hangsúlyt fektetünk a családokkal való munkára, támogatva az otthoni környezet autizmus-barát kialakítását, az iskolában használt eszközök otthoni alkalmazását. Szakmai hitvallásunk, hogy az elfogadó, biztonságos, derűs és szeretetteljes légkör megteremtése hozzájárul az eredményes fejlődéshez és a gyermekek érzelmi jóllétéhez.

A 6-7 fős osztályokban az autizmus-specifikus megközelítés megjelenik a teremelrendezésben (strukturált terek, vizuális támpontok), tevékenységszervezésben (napirend, választótáblák, időjelzők, folyamatábrák), a kommunikációban (egyszerűsített nyelvi közlések, képcserés kommunikáció) és a feladatok szerkezetében (magáért beszélő feladatok, dobozos feladatok, ingerek szűrése).

A tanulás és viselkedésformálás során kognitív és viselkedéses eljárások kombinációit alkalmazzuk. A gyermekek egyéni fejlesztési terv mentén haladnak, melyet az osztályban dolgozó gyógypedagógusok team munkában készítenek el a gyermek egyéni képességeire és haladási ütemére szabva, a szülőkkel egyeztetve.

Osztályaink jelenleg nagyrészt vegyesek korcsoport és képességek területén. Az osztályba sorolás minden évben szakmai szempontok szerint történik, figyelembe véve az újonnan érkező gyermek képességeit, önállósági szintjét, szenzoros érzékenységét, illetve az osztályok összetételét.

Fő fejlesztési területek:

  • szociális és kommunikációs készségek,
  • önellátás,
  • szabadidős készségek,
  • kognitív funkciók, akadémikus készségek,
  • szenzomotoros készségek,
  • személyiségfejlesztés
  • viselkedés-szervezés és –szabályozás.

A napi tanulási helyzeteken s az önálló munkán kívül kiegészülnek a foglalkozások

  • mozgásfejlesztéssel,
  • Babzsák foglalkozással,
  • zeneterápiával,
  • kézműves foglalkozásokkal,
  • logopédiával,
  • úszással,
  • tankonyhás foglalkozással,
  • szenzoros fejlesztéssel.